Bloggen om mitt liv som mej själv

2005-08-21

Förberedelser dan före skolstart

Imorgon börjar skolan. Det innebär friseringsdags här hemma. Med två lockhåriga barn blir det en del joxande.

kille med afroSonen har låtit håret växa det senaste året och hans hår kan väl närmast liknas vid Maxwells afro, fast kanske något kortare än så länge. Han är inte världsmästare i kamning, sonen, så där hade jag en del att ta i. Jag har förklarat att om håret ska vara långt måste det kammas – och det måste han lära sig att göra själv. Man kan inte ha morsan i håret varje dag. *muttrar* Morsan hatar att frisera hår, nämligen.

Dottern skulle ha cornrows, att inleda sin tid på mellanstadiet i. Som tur var gick hon med på att jag gjorde dem tjocka, så det gick fort och var förhållandevis smärtfritt för mig.

Tyska styvmamma är en hejare på att fläta. Hon har flätat båda systrarna i många år och verkar tycka det är roligt. En grundförutsättning för att hålla på och fläta i parti och minut. Inte jag, som sagt. När jag beskådade det färdiga flätresultatet sa jag till dottern att det allt får duga, men att jag inte är riktigt nöjd. Hon, på vars huvud flätorna satt, speglade sig en god stund och gav mig klart godkänt. Jag menade att om tyska mamma flätat skulle det sett mycket bättre ut – och varit smidigare för mig – men dottern hävdade envist att det här såg bra ut.

”Hon kanske är bra på att fläta, men du är mycket bättre på att träna.”

”???”

”Ja! Du är mycket bättre än henne på att träna!” Tyska mamma väger ca 70 % mer än jag, och är lite mindre rörlig än undertecknad.

”Men det gör väl knappast att du blir snygg i håret??”

Varpå dottern rullade med ögonen och hoppade i bingen.

Jag får väl tacka för komplimangen. Mitt fåfänga stycke till dotter tycker det är viktigare att jag kör hårt i gymmet än att jag gör perfekta cornrows.

2 Comments:

  • At onsdag, 24 augusti, 2005, Anonymous Kotten said…

    Wow, jag blir ju impad - gör du cornrows? Jag har försökt mig på det ett antal gånger men jag insåg efter ett tag att jag inte var nå't ämne för det...

    De stackars kusinbarnen som förr bad mig göra cornrows har nu andra varianter på frisyrer. M är numera rakpermanentad, snyggt faktiskt och mindre jobb eftersom det är nästan fritt från tovor (gjort på en frisering i Göteborg, här uppe är det ingen som ger sig på det). O däremot har värre afro än Maxwell, vi får väl se hur det går till vintern med det. Det är lite svårt att kombinera den frisyren med mössa... :-)

    Ha det så bra!

     
  • At lördag, 10 september, 2005, Blogger kaxi01 said…

    Jag gör väldigt basic cornrows, inget fancy med benor som går i sicksack och kors och tvärs. Det har jag då rakt inte tålamod till!

    Lustigt att du har kusinbarn som har samma frisyrer som mina ungar önskar sig. Fast jag vägrar låta dottern rakpermanenta sig, för hon har så mjukt, bra, lockigt, glansigt hår så jag har lagt in veto. Det är lika lätthanterligt som vilket rakt hår som helst, fast lockigt. Inte som de styvare svintolockarna mina bekanta svär över.

     

Skicka en kommentar

<< Home