Bloggen om mitt liv som mej själv

2005-09-27

Hälsosam satsning

I min sons skola (ja, egentligen i hela det rektorsområde båda mina barn tillhör) har man satsat stenhårt på en ny profil: Hälsoskolan, vilket löst sammantaget innebär att man arbetar för att skapa en hälsosammare skola.

Man har på högstadieskolan genomfört en halvtimme extra fysisk aktivitet per vecka, s.k. hälsolektioner. En del av undervisningen flyttar ut (Utebildning). Man har en idrottsprofil i varje årskurs, där en bred inriktning ges på Idrott och hälsa. Varje arbetslag har hälsodagar med olika inriktningar. Skolan har tillsatt en hälsogrupp som ansvarar för utvecklingen (träffas en gång i månaden). Läsk och godis kan inte köpas längre i skolans cafeteria. Man samarbetar med föreningslivet i kommunen.

Jag tycker att det är en alldeles strålande satsning som jag välkomnar med själ och hjärta.

Förra veckan skulle man ha kick off för sin nya drive "Gå jorden runt". Man hade bjudit in instruktörer från Friskis&Svettis och sedan skulle alla barn från alla skolor i rektorsområdet promenera en slinga som mäter 2 km.

I samband med kick off:en var lokalbladet naturligtvis på plats och intervjuade de inblandade. Ett av intervjuoffren var min alltid lika positive och glättige son som reportern haffade där i folkmassan alltmedan Friskis&Svettis höll igång.

Märk väl att min avkomma stod och hängde som en hösäck tillsammans med sina skolkompisar. Högstadieeleverna tyckte nämligen det var töntigt och pinsamt att hoppa omkring. Eller som de brukar säga i såna lägen: "Orka!"
Det sammanfattar liksom hela situationen.

Nåväl, vår reporter frågade min son om han inte tyckte det var ett bra arrangemang, varpå han och hans polare svarade "Nä".
???
Förklaringen kom strax efter: "Vi missar vår rast".

Just den intervjun kom inte med i tidningen.

1 Comments:

  • At tisdag, 27 september, 2005, Anonymous Mifflan said…

    *fnissar hysteriskt* Det är så typiskt! I en skola som finns i mitt liv hade de haft temavecka om Afrika. I fem dagar hade det sjungits, dansats, lagats mat och forskats om Afrika.

    Eleverna fick skriva utvärderingar och där stod det att läsa:
    "Veckan har varit rolig. Jag har lärt mig jättemycket om Australien!"

    Varför anstränga sig? Orka!

     

Skicka en kommentar

<< Home