Bloggen om mitt liv som mej själv

2005-09-26

Man är så gammal som man känner sig?

Jag trodde aldrig jag skulle höra mig själv säga det här: det går helt enkelt inte.
I ett par veckors tid har jag sett fram emot när jag skulle påbörja min nya karriär som kampsportare i kombination med all annan gymträning jag håller på med. What's the big deal, liksom?

Var på mitt livs första taekwondopass i lördags. Det var jätteroligt. Svetten sprutade, som alltid, på mig. Som tur var hade jag en tröja med långa ärmar så jag kunde torka mig i ansiktet medan instruktören gick igenom vad vi skulle göra, för annars hade jag inte sett så bra (brukar man verkligen behöva ha pannband i taekwondo, jag trodde det var i tennis?).

När vi stretchade stretchade jag för kung och fosterland. Det är mycket möjligt att jag inte har en susning om olika hand- och fotkombinationer, men vig är jag minsann.

Vi gick igenom väldigt basic tekniker och jag insåg med svetten sprutande och hjärnan arbetandes för högvarv att jag varken har särskilt bra koordination eller är särskilt graciös. Men jag gjorde det jag skulle(?) med full ingivelse.

Sviterna av detta träningspass lever jag med idag. Jag har ont i mina vader. Jag trodde att alla mina timmar i spinningsalen och även trampandes omkring på allehanda stigar och vägar skulle vara till någon nytta. Träningsvärk i underbenen hade jag liksom inte ens tagit med i beräkningen.

Jag brukar faktiskt inte behöva stretcha vaderna det första jag gör för att kunna förflytta mig om mornarna.

Vad värre är är att min högra handled har packat in.

Vi fick slå ett par slagkombinationer in i en liten tjockmatta mitt i passet i lördags. "Kul!", tänkte jag och drog i ett par - smack! smack! - så det kändes gôtt i hela kroppen.

Jag glömde att jag har problem med min högra handled. Att den bör ha handledsskydd om det ska slåss. Tänkte inte på det.

Tänker testa box på söndag med min gamla boxpartner. Med alla skydd jag behöver. Det är fasen att jag blir så till mig i trasorna att jag inte kan hålla ordning på mig själv när jag gör sånt som är roligt. Nu börjar jag förstå precis hur det är att bli gammal. Jag protesterar!