Bloggen om mitt liv som mej själv

2005-09-28

Och nu blir det reklam

I mina sena tonår var hip hop den subkultur som låg mig närmast om hjärtat. Hajja att det här handlar om tider då man inte kunde gå in i närmsta skivbutik och plocka rapskivor från hyllorna eller ens höra det på radio när man så önskade. Det var importskivor och Mats Nileskärs Soul corner som gällde. Bara så vi vet var vi har varann.

Nu har det ju runnit en del vatten under broarna sedan dess, även om jag tittade igenom mina gamla vinylskivor häromdagen och bestämde mig för att tidpunkten då jag ska börja överföra dem till digitalformat helt enkelt måste inträffa snart. Jag har alldeles för mycket gamla godbitar för att de ska stå i hyllan och damma.

Fast egentligen skulle det här handla om country. Musikstilen som för mig frambringar diverse schablonbilder: Dolly Parton.. banjo.. rutig skjorta.. cowboyhatt.. sliriga sydstatsstämmor.. grässtrå emellan läpparna.. Nä, det räcker nog där. Jag har inte en susning om vad country egentligen innebär, men jag vet att jag faktiskt måste pusha för ett countryband ifrån Götet.

De har fått lysande recensioner. Jag har hört dem live. För er som gillar countrymusik: I hereby proudly present Pilgrim. Gå och lyssna på KoM Musikbar om ni har vägarna förbi Göteborg.

Pilgrim

2 Comments:

  • At onsdag, 28 september, 2005, Anonymous Kotten said…

    Jag går nu och funderar på om Hip Hop fanns i mina sena tonår? Eller när dök det upp?

    Jag har rena rama nostalgitrippen med Bon Jovi idag, senaste samlingsskivan snurrar för fullt. Och jag minns... :-)

    Ha det så bra!

     
  • At onsdag, 28 september, 2005, Blogger kaxi01 said…

    För mig blev det stort när jag var nitton-tjugo nånting. Fast det slog ju inte igenom stort hos gemene man här i Sverige förrän ännu lite senare förstås.

    Hade den stora turen att lära känna en massa amerikaner som gillade rap. Det var tajder, det.

     

Skicka en kommentar

<< Home