Bloggen om mitt liv som mej själv

2005-10-05

En mjukis som tjuren Ferdinand

Man har fortfarande inte hittat försvunne Victor i Stockholm. En tonårspojke som försvinner efter en festkväll ute med kompisarna sätter igång en massa tankar i mitt huvud.

Min trettonåring är än så länge hemma sent om kvällarna. Han och polarna sitter oftast och spelar eller är ute på fotbollsplanen hemma på gården och spelar fotboll. De är inte ute och festar. Än.

Det är bara en tidsfråga. Vuxna på stan värvade intresserade föräldrar när jag var på föräldramöte på sonens skola för några veckor sedan. Får ge mig ut och se vad som egentligen händer ute på stan innan sonen och hans polare drar ut.

Sonen anser att jag kommer att förstöra hans ungdom, naturligtvis. Han har fått för sig att jag ska punktmarkera honom, vilket jag inte har för avsikt att göra. Men jag vill veta ungefär vilka som är ute där han och hans kompisar är.

Det känns tryggt att han är lillgammal, min lille visp. Att han är en jättestor liten kille som inte förstår varför i hela fridens namn han skulle välja att dricka sig full. Grabben som sällan faller för grupptrycket och hellre kör sitt eget race.

Tänka sig att hans fader konungen var så bekymrad över sonens milda sinnelag när grabben var sex år att han (far) hävdade att sonen behövde något års skolgång i Nigeria. För att bli tuffare och hårdare. Han ville ju inte ens spela fotboll "ifall han skulle råka sparka någon av de andra på benen". Så soft kan man inte vara när man är svart i en vit mans samhälle.

Jag, för min del, är så stolt över att min son valt att köra sitt eget race och hittills aldrig behövt använda något annat än sin vassa tunga. Så vitt jag vet har han aldrig varit i några större bråk och hans kompisar respekterar honom till fullo. Jag får ofta höra av hans busigare polare att sonen är den ende svarte killen "som är en tönt", men det är sagt med respekt.

Jag hoppas, hoppas att jag aldrig ska behöva sitta med hjärtat i halsgropen och verkligen ha skäl för min oro.

Som jag tänker på Victors föräldrar - och alla andra föräldrar som just i denna stund sitter och oroar sig för sina barn.