Bloggen om mitt liv som mej själv

2005-10-19

Åh, vad de är duktiga!

Igår hann jag med att avverka två utvecklingssamtal på raken med mina små rara ärtor.

Först hos dottern på mellanstadiet:
Det går bra, hon hänger med och gör det hon ska och har inga problem på någon front. Och så skriver hon väldigt prydligt. :)
Enda kruxet är att hon ligger långt före de andra i engelskan, så hon ska läsa extra böcker där för att inte tappa studiemotivation. Efter en del trugande gick hon med på extraläsning.

Raskt vidare till högstadiet med sonen. Det kändes mer spännande, eftersom lärarna där är helt nya bekantskaper och inte har träffat honom förr. På den gamla skolan var han känd sedan sju år och jag visste ungefär hur det skulle låta på utvecklingssamtalen.

Omdömen från lärarna på högstadiet: trevlig, arbetar snabbt, ambitiös om än något pratig.

Jag fick be klassföreståndaren att ta om det där med ambitiös en gång till. A-m-b-i-t-i-ö-s... Min son glidaren..! Han som gjort sig känd för att inte göra mer än precis det han behöver, om man inte hetsar på honom.

Jag är helt överväldigad. Han har äntligen kommit på vilken kapacitet han har.
Därmed inte sagt att han accepterar extra bok vid sidan av på engelskan, precis som lillsyrran, utan att sucka och knota.

När han dessutom kommer hem från hemkunskapen och berättar att han har ätit grönsakspaj utan att avlida, är himmelriket nära.

/Stolt moder

2 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home