Bloggen om mitt liv som mej själv

2005-10-06

Mördande tråkigt med synth

Sonen kommer hem från skolan och kastar sig ner på en köksstol. Den här gången har han gjort mig till viljes och tömt de fuktiga gympakläderna i tvättkorgen med en gång han kom hem(!). Han börjar med att prisa gympalektionerna på högstadiet.

Jag retas lite med honom och frågar om han är säker på att han inte vill byta tillbaka till sin gamla lärare - han som hade en förkärlek att skicka ut min son och hans kompis förra läsåret. Eftersom den här kompisen (och dessutom ett par till av dem som frekvent åkte ut från lektionerna) går i samma klass nu, blir min nästa fråga hur många som har åkt ut hittills på terminen.

Ingen naturligtvis. Elever och lärare respekterar varandra på den nya skolan. Ett studiebesök av gamle gympaläraren hade kanske varit nyttigt för honom, även om jag tyvärr misstänker att det inte hade förändrat hans sätt att undervisa.

Helt plötsligt kläcker sonen ur sig: "Vet du, mamma.. musik håller snabbt på att bli mitt tråkigaste ämne! Det var roligt när vi fick lära oss att spela lite gitarr, men nu måste vi lära oss spela synth. Och så alla dessa noter! Vad ska vi kunna åttondelsnoter och sextondelsnoter för??"

Och så sitter han där och utgjuter sig en stund. Prov ska de ha också. Jag tror det är en stressfaktor för glidarmannen som är van att inte behöva plugga.

Jag säger till honom att plugga så mycket som han har lust med. Han får se musiklektionerna som nyttig allmänbildning, huvudsaken för mig är att han respekterar att det finns en musiklärare som lägger tid och energi på att planera lektioner. Därför förväntar jag mig att han inte sabbar vare sig för läraren eller de klasskamrater som är mer intresserade än vad han själv är.

Men jag är jäkligt nöjd med gympasituationen, för där har det verkligen blivit en förändring till det bättre jämfört med mellanstadiet. En dålig pedagog kan verkligen sänka en hel klass.