Bloggen om mitt liv som mej själv

2005-10-20

Är hundar rädda för mörkhyade?

Sonen hade legat hemma och kurerat huvudvärk, sovit mest hela dagen. Framåt eftermiddagen började han känna att det kanske var läge att få lite frisk luft. Vi tog en sväng ut i skogen.

När vi var bara en kort bit från sjön vi skulle promenera runt fick vi syn på en kille med en rottweiler. Av någon anledning noterade jag att killen inte var överdrivet storvuxen och klädd i camobyxor. Det får åtminstone mig att skärpa sinnena.

Nåväl, promenaden fortsatte och vi kom upp i jämnhöjd med varandra.
Precis när vi passerade såg jag hunden spänna ögonen i min son. Sedan gick allt mycket fort: hunden gick till attack och högg sonen i armen. Killen i andra änden av kopplet hade ingenting att sätta emot när hunden drog iväg med honom.

Som tur var högg den bara en gång. Sonen hade en tjock jacka, så armen klarade sig med bara en uppsättning tandmärken.

Hundägaren sa sig vara helt chockad. "Han är bara en valp", "Han har aldrig gjort så här förut! Alla ungarna på gatan hemma är inne och leker och det har aldrig hänt något" och "det kanske är för att han (sonen) är mörk som han reagerade?"

Jag var alltför förbannad för att fixa att ge mig in i en diskussion, jag fick tjatat mig till ett telefonnummer och ett namn på hundägaren (som jag kallt räknar med är falskt) och sa till honom att sånt här absolut inte får hända. Man ska kunna promenera förbi en hund utan att den går till anfall, oavsett storlek eller hudfärg.

Sonen klarade sig hyfsat bra. Själen kanske är lite tilltufsad. Han är förmodligen inte så förtjust i rottisar efter det här. På väg hem gick han och funderade: "Tänk om det hade varit syrran! Då hade bettet tagit i halsen.."

Jag kom på mig själv med att snegla ut genom fönstret när jag var ute i tvättstugan sent igår kväll. I vanliga fall har jag inga som helst problem med att vara där om kvällarna, trots att det ligger i ett fristående hus med stora fönster där det är fri insyn för vem som helst som är utanför. Men igår tyckte jag det var läskigt. Jag fick för mig att jag skulle bli påhoppad när jag gick ut därifrån. Av en man med hund.

Bekantas bekanta känner till killen och hunden. Han är ökänd för sin dåliga kontroll över den. En sån hundägare som gör oerhört dålig reklam för sin hundras, vilket är för jäkligt eftersom en väluppfostrad rottis är en fantastiskt fin hund.

Nu går jag till polisen och anmäler. Polisstationen hade stängt innan jag hann dit igår.

6 Comments:

  • At torsdag, 20 oktober, 2005, Blogger Malin said…

    Jag hoppas att du står på dig... Tycker som du att oavsett hur man ser ut så ska inte sånt få hända..

    Hejar på!!

     
  • At torsdag, 20 oktober, 2005, Anonymous AnnicaB said…

    Oj så läskigt. Klart du skall anmäla!! En hund får inte attackera oprovocerat - oavsett.

    Men faktum är att jag NÄSTAN hamnat i samma situation. Min äldsta hund var alltid med på jobbet. En fredlig saluki (vinthund). Dumsnäll nästan låter sig hanteras och klappas. En dag kom en mörkhyad kille förbi mitt rum och började snacka med Faza. Hunden reser sig och morrar vilt (har ALDRIG hänt förut) och var färdig till attack om killen närmat sig mer. Nu är han hanterbar så jag tog tag i honom och sa att han skulle lägga sig ner. Det blev mest pinsamt - för jag vill verkligen inte ha en "rasistik hund" och stammade en lam ursäkt om att han var rädd för "främmande män"... Hunden har reagerar likadant en enda gång till (nu är han 11 år) och det var när vi mötte en kille som var djävulsdyrkare och hade målat halva ansiktet rött och halva kolsvart, i taggmönster. Han var tydligen djurvän och satte sig på huk och kallade på Faza för att kela. Inte en chans sa Faza och morrade djupt nere i halsen - inte någon attack.

    Vad jag menar med mitt svammel är att hunden kan reagera så när han träffar någon med för hunden avvikande utseende. Det är ändå inte acceptabelt att inte ha sådan kontroll över sin hund - så anmäl direkt - killen MÅSTE ha 100% koll på vovven, speciellt med en såpass stor och skarp hund som en rottis.

     
  • At torsdag, 20 oktober, 2005, Anonymous Johnny said…

    Fan vad skumt. Däremot har jag träffat på vakter - hundförare - i min dag, som har skrutit över att de har tränat sina hundar att inte gilla mörkhyade.

     
  • At torsdag, 20 oktober, 2005, Anonymous mi_is said…

    Självklart - anmäl honom...
    Hälsa sonen så gott

     
  • At tisdag, 25 oktober, 2005, Anonymous AnnicaB said…

    Hur har det gått med sonens arm och med anmälan? Jag är inne här och kollar flera gånger om dagen. Tänker ofta på det. Det måste bara vara för jävligt för sonen att uppleva, och naturligtvis för dig som mamma!

     
  • At tisdag, 25 oktober, 2005, Blogger kaxi01 said…

    Tack för stöttningen - visst anmälde jag.

    annicab: Jag känner igen det där med det målade ansiktet. Grannens hund fullkomligen flippade en gång vid Halloween när det ringde på dörren (inte så konstigt). Men riktigt avvikande är faktiskt inte sonen.. :P

    johnny: Det där tycker jag är riktigt, riktigt äckligt. Enligt de rykten jag hört här i min lilla håla till hemstad har väl den här killen lite samma tendenser, vilket är anledningen till att jag tar så illa vid mig av hans kommentar om min sons hudfärg.

     

Skicka en kommentar

<< Home