Bloggen om mitt liv som mej själv

2005-10-06

Träning kan minska demenssjukdom

Så läser jag följande i pappersversionen av Göteborgs-Posten (hittar inte notisen på nätet):
Minst två svettiga aktiviteter i veckan kan minska risken för demenssjukdomar med 50 procent. Mest att tjäna på motion från medelåldern och uppåt har den som har ärftlig risk för alzheimer. Det visar svenska forskare från Karolinska som gjort en undersökning bland 1500 slumpvis utvalda människor från 65 till 79 år.

-Den som håller sig fysiskt aktiv i sin ungdom och medelålder ökar sina chanser att bibehålla fysisk och psykisk vitalitet i högre ålder, säger forskaren Miia Kivipelto i en kommentar till studien som publiceras i Lancet Neurology.


Jag tror minsann jag ska visa den här notisen för min lille son. Han oroar sig för att han är så disträ.

"Mamma, närminne, vilket är det?
"Det är saker som har hänt för bara ett litet, litet tag sedan."
Tung suck från sonen: "Det har jag problem med".

Sonen är bekymrad att han håller på att bli senil. Vid tretton års ålder. Jag säger till honom att inte oroa sig alltför mycket över att han har så svårt att komma ihåg oväsentligheter som kommer ur min mun (eller för den delen lärarnas) eller att han inte hör ordentligt vad folk säger till honom.

Det är helt enkelt så det är att vara en tonårskille med en massa andra viktiga tankar som snurrar omkring i skallen. Fast jag kanske ska tipsa honom om det där med träningen ändå.

ung atlet