Bloggen om mitt liv som mej själv

2005-10-29

Tut tut, här kommer polisbilen

Jag slängde en blick ut genom köksfönstret och såg de djupa märkena efter en bil i gräsmattan strax utanför huset. Föreställde mig att vissa av mina grannar skulle hetsa upp sig över att någon kört där man inte får. Sedan tänkte jag inte så mycket mer på saken.

utryckningNågon dag senare fick jag veta att vi haft polisjakt alldeles utanför mitt hus. Blåljus och sirener och full fräs utan att jag har märkt ett dugg.
Det är andra gången det har varit biljakt utanför och jag totalt har missat det. Trots att jag har varit hemma.

Jag kanske dammsög..? Eller spelade hög musik. Att jag inte märker nånting känns nästan som ett dåligt skämt.

Man får väl vara evigt tacksam att inte någon kom i vägen för de där dårarna i deras framfart. Här bor små barn som är ute och leker utanför porten. Här bor gamla människor som har svårt att gå. Förresten är jag inte säker på att ens en ung, frisk människa skulle ha en chans att kasta sig ur vägen. Jag är inte blixtsnabb när jag går och kånkar på min överlastade tvättkorg, till exempel.

Så jag ställer mig frågan: vad finns egentligen för regler kring det här med förföljande av brottsling i tättbebyggt område?