Bloggen om mitt liv som mej själv

2005-10-27

Yannick Tregaro minus S.E.B. är mycket bättre

Det var faktiskt allra första gången barnen skulle vara själva en stund efter läggdags (för dottern) en kväll mitt i veckan. Mamma hade dragit med mig på en föreläsning som skulle handla om utveckling. Föreläsare: Yannick Tregaro. Sponsor: S.E.B. I pausen skulle serveras tapas från Gourmetboden här i stan *gott*.

Eftersom jag tycker Tregaro verkar vara en hyvens kille såg jag fram emot vad han hade att säga.

In i teatersalongen på Mimers Hus. Mycket folk, trots att biljetterna faktiskt gick på tvåhundra spänn styck. Framme på scen stora S.E.B.-banderoller och en filmduk med något som verkar misstänkt likt en PowerPointpresentation. Jag känner att det börjar klia lite på kroppen..

Ung tjej med sväng i höfterna kommer upp på scenen och välkomnar oss och lämnar sedan över mikrofonen till två personer i kostym.

Det är nu PowerPointpresentationen börjar. Bankfolket gör reklam för sin bank. Intresseklubben antecknar frenetiskt. Inte. När de äntligen dragit igenom sin trudelutt kommer ytterligare en kostym, denna gång med stockholmsdialekt. Han drar en tirad om aktier. Visserligen med mer flyt än sina kolleger från lokalkontoret, men inte direkt vad jag kom dit för att lyssna på.
När jag nått min gräns och sånär sätter mig och spelar en stund på mobilen istället, är det en tjej i publiken som avbryter kostymen mitt i en mening:
Ursäkta mig, har jag kommit fel eller? Jag trodde vi hade kommit hit för att lyssna på Yannick..

Jag tror inte jag var den enda som var nära att ge henne en stående ovation. Stackars kostymen kom alldeles av sig med presentationen och fick avslutat den illa kvickt. Jag tyckte änna synd om honom ett ögonblick, innan jag kom ihåg att han säkert har rejält betalt för att stå och tråka ut folk med sina presentationer fyllda med ScreenBeans (så B!!)

Yannick TregaroYannick Tregaro var precis den sympatiska bekantskap jag förväntat mig. Han stod där och pratade om sånt som i och för sig är självklart, men som man kanske kan behöva påminnas om. Varken kostym eller slips hade han och ingen presentation att vila ögonen på, men si det gick alldeles utmärkt att lyssna på honom ändå.

Tyvärr slösades en halvtimme bort på banksnack som jag inte tycker jag skulle behövt betala för att lyssna på, och när det sedan skulle bli matpaus i en halvtimme överlade jag med mig själv och min ömma moder. Vi kom fram till att vi fick lägga ner avslutningen på kvällen. Del två skulle inte sätta igång förrän klockan nio och tja, barnen har ju faktiskt skola idag. Det var med sorg i hjärtat jag avstod, för jag hade velat se och höra mer av Yannick Tregaro.

Från hans föreläsning tar jag med mig vad han sa om att vara inställd på att göra sitt allra bästa efter sin egen förmåga och fundera över hur man kan tillföra positiv energi i den grupp man ingår i.

Till S.E.B. har jag följande att säga: Skämmes! Vill man ragga kunder till sin bank får man nog ta till lite djärvare grepp än att dra en föreläsning om aktier. Även om man lagt in en bild på en avslappnad snubbe som står och fiskar på slutet.