Bloggen om mitt liv som mej själv

2005-11-26

Advent i skolan

Igår var det meningen att dotterns skola skulle fira advent i kyrkan på sedvanligt maner. Så blev det inte. Vi fick meddelande hem från skolledningen:
Skolans personal har fattat en enhälligt beslut att inte gå till kyrkan beroende på att samtliga präster i Kungälv har skrivit på uppropet mot välsignelse av homosexuella.
Vår undervisning i Livskunskap grundar sig i läroplanens värdegrund, där alla är lika mycket värda (Lpo 94, 2.1 sid. 10-11)
Vi kan inte förena vår värdegrund med prästernas agerande.

Stor applåd.

7 Comments:

  • At lördag, 26 november, 2005, Anonymous Helene N said…

    Men vad bra att man vågar ta ställning! Suveränt.

     
  • At lördag, 26 november, 2005, Anonymous AnnicaB said…

    Heder åt skolan. Så ovanligt att de tar ställning!!!!
    Priviligierade barn du har med sådana lärare!!!

     
  • At söndag, 27 november, 2005, Anonymous Christina said…

    Detta var det bästa jag hört på länge. Tar mig friheten att länka till ditt inlägg. Hoppas det är ok.

     
  • At söndag, 27 november, 2005, Anonymous Tonårsmorsa said…

    Helt suveränt!!! Tror dessa åsikter blir mer och mer förlegade, men prällarna är väl trots allt där för andras skull och inte för sin egen... Och de som är unga nu är ju de som så småningom ska ta över... Stor applåd! Trevlig 1:a advent! kram!

     
  • At söndag, 27 november, 2005, Blogger Carina D said…

    Yess! Det var ett sunt beslut att bojkotta kyrkan. De dar prasterna verkar ju inte speciellt kristna. Hur var det nu med att alla ar Guds avbild, alska din medmanniska bla bla bla? Det var i vart fall vad MIN prast larde ut nar jag konfirmerade mig. Prasterna borde ocksa gora det.

     
  • At söndag, 27 november, 2005, Anonymous Anna said…

    Instämmer. Ovanligt klok skola.

     
  • At måndag, 28 november, 2005, Blogger kaxi01 said…

    Jag blev oerhört glad över att de stack ut hakan och följde sin övertygelse.

    För mig kändes det helt rätt. Jag är extremt besviken på prästerna som ställer sig bakom ett sånt upprop.

     

Skicka en kommentar

<< Home