Bloggen om mitt liv som mej själv

2005-11-23

Affärsstress

Självscanning på gångSjälvscanning i affären i all ära, men i vissa stunder är den bedräglig.

Det är bekvämt att storma fram genom affären och storhandla. Få packat ner allt i papperskassarna och fylla en hel kundvagn och så gå snabbt i gräddfilen och plipp, plipp så är det klart. Lång näsa åt alla andra suckers som står och köar i den vanliga kön.

När klockan är strax efter fyra och affären är full av människor som kommer direkt från jobbet, och den som fyllt sin kundvagn är en halvstressad trebarnsmamma med ett styck liten bebis, en gallskrikande treåring och en trulig snart-tonåring börjar svetten sympatirinna på mig som observatör. Jag står i lugn och ro i kön bredvid och väntar medan det kört ihop sig i "min" kassa. Hon med det skrikande barnet kommer fram till sin kassa. Treåringen vrålar så han är nästan blå i synen. Mamman böjer sig ner, tar ett bestämt tag i armen på grabben samtidigt som hon väser något åt honom. Hulkande går han bort till en bänk och sätter sig.

Det är då hon får packa upp alla sina varor ur papperskassarna.
En hel kundvagn full.
Precis vad man inte känner för i just det läget.

Det känns jäkligt skönt att ha passerat det stadiet i sitt liv.

2 Comments:

  • At onsdag, 23 november, 2005, Anonymous Helene N said…

    Har aldrig testat såna. De finns inte i Delsbo. Inte i Hudik eller Ljusdal heller.

    När jag skulle handla på ICA i på Värmdö i somras fattade jag inte vad det var för något.
    Ställde mig i fel kö då eftersom den var kortare men jag fick inte såt kvar eftersom jag inte självscannat ... Va?? Vaddå??? Jag fattade inget.
    Snacka om att jag kände mig som en lantis ...

     
  • At torsdag, 24 november, 2005, Blogger kaxi01 said…

    Jag vet precis.. Första gången jag såg dem var på Coop i Bäckebol utanför Göteborg. Jag kopplade inte alls hur det skulle gå till och kände mig som rena lantisen, ja.

    Eftersom jag är motvalls kärring har jag inte registrerat mig för självscanning. Jag har inte så himla bråttom att jag inte har tid att få mina varor genom kassan.

     

Skicka en kommentar

<< Home