Bloggen om mitt liv som mej själv

2005-11-24

Dammsugarmannen

Med ett par års mellanrum brukar han dyka upp: en skäggig, påflugen herre, som har ett munväder utan dess like. Trots att jag bara öppnar dörren en bit och står i hans väg i dörröppningen sträcker han på sig (han är kortare än jag) för att kika in i lägenheten. Oddsen är goda för att han ska se min dammsugare stå framme, för det gör den nästan jämt.

Så börjar han prata om gamla dammsugare (min är en Hugin som är dryga femton år) och kommenterar att han ser att jag håller på och städar, vilket jag oftast inte gör - den är parkerad, gubbe! vill jag skrika, men det gör jag inte. Jag är ju en sån förbannad mes när det kommer till Jehovas och dörrförsäljare och annat löst folk som går och kränger varor i dörren.

Beträffande dammsugarmannen har jag kommit på ett knep: Om jag säger att jag har magsjuka tar han ett jämfotahopp bakåt och blir plötsligt mycket mindre benägen att stanna hos mig och prata dammsugare. Hastigt ilar han vidare och jag stänger dörren om mig, ganska nöjd ändå.

Skulle jag råka träffa på honom på stan om en stund ska jag nog ge honom fingret. Lite i smyg, för att jag känner att jag vill.

Jag har ingenting emot försäljare i allmänhet, men just den här är en sån där tröttsam, påstridig typ som man bara vill plocka ut batteriet på och slänga honom i ett hörn någonstans.

Dammsugarpåsar för gamla dammsugare som min finns att köpa på www.dammsugarpasar.nu.

2 Comments:

  • At torsdag, 24 november, 2005, Anonymous Helene N said…

    Men på den sidan är påsarna orimligt dyra. Men det är klart har man taskigt med minne och maffigt med stålar så går det ju bra.

     
  • At lördag, 26 november, 2005, Blogger kaxi01 said…

    Jag har letat och letat efter påsar till min gamla trotjänare, men hittar f-n inga i min hemstad. Så snubblade jag över den här sidan.

    Och om jag inte dammsuger så ofta räcker ju påsarna länge, länge.. :D

     

Skicka en kommentar

<< Home