Bloggen om mitt liv som mej själv

2005-11-07

Nattsudd

Första skoldagen efter höstlovet. Mörkt och regnigt och inte på något sätt angeläget att komma ur sängen. Dottern rör knorrande på sig långt under täcket när jag kommer för att väcka henne. Hon får ligga kvar ett tag till medan jag går och sätter på datorn. Plötsligt håller en lång gestalt på att skrämma slag på mig. Det är sonen som är uppe för egen maskin - klockan tjugo i sju på morgonen!

Han har inte sovit sedan fyrasnåret i morse, då lillasyster var inne i hans rum och hämtade en DragonBall ur bokhyllan.

När jag talar om för dottern att jag tycker det är fånigt att ligga och läsa mitt i natten när man har en lång dag i skolan framför sig blir hon sur. Hon har minsann inte varit uppe och lånat någon bok! Och inte legat och läst heller, för den delen.

Storebror ser lätt trött ut när vi sitter vid frukostbordet och syster fortfarande inte vill gå med på att hon varit inne och lånat någon bok. När hon inser att han inte går att övertyga kommer det fram att hon varit inne och lämnat tillbaka en bok hos brorsan. Mitt i natten. Jätteakut. Sure.

Någon i den här familjen ska inte titta på läbbiga filmer ens på dagtid, trots att hon inbillar sig att hon fixar det. Det räcker gott och väl att se 30-sekundersversionerna med tecknade kaniner.

Själv har jag sovit som en prinsessa i min bäddsoffa. Jag blir bara vackrare och vackrare av all denna skönhetssömn.