Bloggen om mitt liv som mej själv

2005-11-29

Så dålig!

I lördags kom dottern och jag iväg på senaste Harry Potter-filmen. Sonen var helgen innan med sina polare och gav den en 2:a på en femgradig skala. Han var mycket nyfiken på vad jag skulle säga. Dottern har inte plöjt igenom böckerna än, och hänger följaktligen inte upp sig på detaljer, men jag och sonen har läst och diggar HP.

En tanke förföljde mig genom hela filmen, och det var: SÅ DÅLIG..!
Jag vet att en filmatisering av en bok innebär en hel del ändringar, men...

Varför kan de inte slänga på Emma Watson en peruk så hon får burrigt hår? Hermione har stora framtänder och burrigt hår - går det inte att ordna?

Hermione, Harry och Ron
Observera Hermiones extremt oburriga hår

Hur kan det komma sig att hela jäkla campingplatsen bränns ner utan att Harry, som tuppar av mitt i infernot, skadas?

Varför har de gjort Dumbledore till en gapig, hetsig gubbe?

Varför jagar draken Harry runt, runt när den i boken knappt vill flytta på sig för att den vaktar sina ägg?

Varför är inte Krum kutryggig och plattfotad även i filmen?

Hur kommer det sig att Harry klart och tydligt skriver Sirius Black på brevet till Sirius när han vet att gudfadern är eftersökt av trolldomsministeriet? Han är inte så bright, den där Potter, verkar det som i filmen.

Varför i hela friden stirrar Barty Crouch jr vilt omkring sig alltmedan han slickar sig om munnen? Han ser ju enbart puckad ut. Överspel är bara förnamnet.

Nä, jag är benägen att hålla med sonen. Max en tvåa i betyg, åtminstone om man har läst böckerna och har förväntningar. Om än lågt ställda.

3 Comments:

  • At tisdag, 29 november, 2005, Anonymous Helene N said…

    Du är den enda hittills som inte tyckt om den. Alla andra säger att den är såååå bra.
    Min dotter såg den med en kompis. De tyckte att den var okey men att den "hoppade" så mycket i handlingen. Från scen till scen liksom. Och det tyckte de inte var bra.

     
  • At tisdag, 29 november, 2005, Anonymous Helene N said…

    Förresten har hon redan läst senaste boken. Och hon blev jätterädd i slutet. Det var riktigt otäcka beskrivningar om hur någon sprättades upp och annat äckligt. Och hon är ändå 13 år!
    Inte så barnvänligt tyckte jag efter att ha läst de bitarna.

     
  • At tisdag, 29 november, 2005, Blogger kaxi01 said…

    Det är förmodligen som med Braveheart:
    Strålande recensioner, jag och sonen valde att titta på den tillsammans när den kom på tv förra året. Vi ägnade en hel kväll åt att sitta och kommentera elakt och såga filmen totalt. (Vilket jag också skrev om i version 1.0 av den här bloggen, men det är raderat för länge sedan).

    Det kanske bara är jag som inte fattar grejen med den här filmen. Men jag föredrar definitivt böckerna. De allra första Harry Potter-filmerna följde böckerna bättre, kan man lugnt säga.

     

Skicka en kommentar

<< Home