Bloggen om mitt liv som mej själv

2005-11-28

Stanna hemma? Ånej!

I förra veckan var det någon som skojade med dottern och drog undan hennes stol när hon satte sig.
Bonk! Huvudet dunkade i stolen och dottern tuppade av för ett ögonblick.
Det blev vidare transport upp till syster, där hon fick lägga sig och vila.

Nu var hon inte sämre däran än att hon kunde hoppa över att gå till fritidsklubben på eftermiddagen och istället gå med kompisen, som hade stukat foten och inte kunde gå ordentligt själv, hem efter skolan.

Fast sedan på kvällen visade det sig att min lilla ärta faktiskt inte var så pigg. Hon var trött och lite yr och hade mått illa sedan smällen i huvudet. Jag ordinerade en dag hemma i lugn och ro.
Dottern gav upp ett förfärat pip: "Inte imorrn! Vi lär oss så mycket i oä:n på onsdagarna!"

Hon fick gå till skolan, förmanades av mig att ta det lugnt.

Man tror man känner sina löss. Jag var helt övertygad om att hon skulle jubla över att få stanna hemma. Möjligen att hon skulle knorra över att inte få träffa kompisarna - men inte att hon skulle vägra stanna hemma för studiernas skull.

Ja ja, hon säger att hon har som målsättning att bli en pluggis och jag är ju inte dummare än att jag stöttar henne i detta, naturligtvis.