Bloggen om mitt liv som mej själv

2005-12-14

Bara lite lucia kvar - phew

Luciafirande i dotterns klass igår kväll.
Spröda stämmor i svajiga tonarter.
Av killarna är en tuff stjärngosse, resten coola tomtar. De allra coolaste tomtarna sjunger inte, utan står mest och ser besvärade ut.
Ängsliga tärnor sneglar uppåt på lucias levande ljus i ljuskronan: Ska ljuslågan från ljuset högst uppe på hjässan sätta eld på pappersgirlangerna som hänger kors och tvärs i rummet?
Fiolintro av musikaliska tärnan skär i mina öron. Jag försöker hålla masken (sitter som tur är långt bort), men kan inte hjälpa att jag ryser. Men all heder åt musicerande tärnan - kanske är det en världsviolinist i vardande?
Liten syster kryper diskret fram och vill dra i storasystertärnans lusselinne.
Fröken får springa före och hiva undan bord och stolar så lucia kan ta sig fram på sin väg ut ur matsalen.
Lucia klarar sig från att få stearin i håret.

luciatåg
Jag fikade tre gånger igår. Idag blir det två gånger till, varav en på Församlingshemmet där dottern ingår i luciatåget på lunch. Det luciatåget brukar låta så vackert så ögonen tåras. Framför allt när de lussar vid kyrkans julkonsert är det så håren ställer sig rätt ut på hela kroppen. Då är det magiskt.

2 Comments:

  • At onsdag, 14 december, 2005, Anonymous Kotten said…

    Numera tycker jag det är mysigt med luciafirande. Under en massa år var det bara ett jobbigt måste, men nu kan jag faktiskt le och njuta. Och tänka "tack för att jag slipper vara med!"...

     
  • At fredag, 16 december, 2005, Blogger kaxi01 said…

    Jag tycker det är mysigt, men i år hade vi lite pressat schema och det förtar en del av njutningen.

     

Skicka en kommentar

<< Home